Deelnemers vertellen het zelf |
|
Cor van Raamsdonk, diamond painting
|
Ik heb 25 jaar bij een baas gewerkt in een koffiehuis en daarna samen met mijn man 10 jaar zelf een koffiehuis gehad, ’t Dobbertje op de Marnixstraat. Dat was hard werken: wij gingen om 5 uur ’s morgens open en ’s avonds om 9 uur dicht.
Na het overlijden van mijn man, anderhalf jaar geleden, ben ik begonnen met diamond painting. Dat is een soort borduren met steentjes. Met een speciale pen plak je de steentjes volgens het patroon op het doek. Het is erg ontspannend. Je bent bezig en de tijd vliegt voorbij. Elke middag doe ik dat, elke dag een klein stukje. Ik heb al heel wat van die schilderijen thuis aan de muur hangen. |
Emmy Schrempft, aquarellen | Ik heb jarenlang gewerkt als grimeur en daarna les gegeven op diverse middelbare scholen Sinds drie jaar ben ik met pensioen.
Twee jaar geleden ben ik begonnen te aquarelleren, maar ik maak ook zeefdrukken en fotografeer eigenlijk al mijn hele leven. Voor deze expositie heb ik me ermee beziggehouden om met enkele aquakleuren beweging uit te beelden en daarna met verschillende kleuren en uiteindelijk steeds abstracter uit te werken. Zo is de serie Beweging ontstaan. Vorig jaar exposeerde ik voor het eerst mijn werk in de buurtexpo. Ik vond het toen wel een uitdaging, maar ik heb ervaren dat het leuk is om je werk aan de muur te zien hangen en daar reacties op te krijgen. |
Erna Bijl de Vroe
|
Ik maak collages en daarbij maak ik uitsluitend gebruik van afbeeldingen uit het Parool. Dat doe ik inmiddels een jaar of 7. Het is een eerbetoon aan deze mooie papieren krant die aan het verdwijnen is omdat iedereen nu op elk moment van de dag digitaal het laatste nieuws kan en wil lezen. Daarnaast is het een vorm van papier recyclen.
Het is begonnen met stapels mooie pagina’s uit het Parool die ik bewaarde omdat het zonde was om ze weg te gooien. Met die stapels ben ik op een regenachtige dag aan de slag gegaan en zo zijn langzamerhand de collages ontstaan. Gewoon omdat ik er veel plezier in had. Inmiddels ben ik er meerdere dagen per week mee bezig en is het onderdeel van mijn leven geworden. Sinds het Parool er begin maart van dit jaar aandacht aan heeft besteed heb ik ook een Facebookpagina en treed ik er meer mee naar buiten. De buurtexpositie is de eerste expositie waar ik aan deelneem. Van elke verkochte collage gaat € 50 naar de Regenboog Groep in Amsterdam. |
Frea Spanjaard, sieraden | Een paar jaar geleden begon ik met het maken van simpele oorbelletjes. De laatste tijd maak ik hangers van koper en halfedelstenen. Koper is een fijn materiaal om mee te werken. Het is antibacterieel en bevat geen nikkel. Ik bewerk het met een hamer met om het harder te maken. Oorspronkelijk is het roodkleurig, door het dragen wordt het donkerder. Ik vind dat mooi en daarom versnel ik het door het te oxideren met een speciale vloeistof, het daarna te polijsten met ultrafijne staalwol en tenslotte op te poetsen met een zilver- of gouddoekje.
Ter informatie: Sommige mensen kunnen van het dragen van koper een groenige verkleuring van de huid krijgen. Dit is geen allergische of schadelijke reactie. Het koper reageert dan op de zuurtegraad van je huid. De verkleuring is weg te wassen met water en zeep. |
Hanneke Bakker, gebreide sjaals | Ik heb al verschillende keren meegedaan met de Buurtexpo en met de KerstPoPuP. Met beeldjes in de tuin, met engeltjesoorbellen en belletjes in de vorm van bijen, met kaarsen van bijenwas en met zilveren en gouden kerstversiering van eikeltjes. Maar deze keer dus sjaals. Kleurige sjaals van acrylgaren. Dat is vrolijk, makkelijk te wassen en snel droog! |
Joop Souverein, vogels
|
Mijn hobby’s zijn slapen, lezen en schilderen. Met schilderen ben ik pas 9 jaar geleden begonnen. Ik ben een autodidact die tekent en schildert en aquarellen, etsen en zeefdrukken maakt. Steeds een andere techniek gebruiken houdt het spannend. Ik had eigenlijk 20 jaar geleden moeten beginnen, dan had ik nu beelden gemaakt.
Van origine ben ik fotograaf en in mijn werk zie je die fotografische blik wel terug, denk ik. Ik maak nooit een achtergrond omdat ik het beeld op zich zo interessant vind. Op internet zoek ik naar vogels of andere beesten die ik zou willen fotograferen, maar dan schilder, teken of druk ik ze dus af. Ik hou van giraffen en van vogels. Van kraaien en kauwen in het bijzonder, zeker sinds ik werken met potlood en houtskool heb ontdekt. Bovendien vind ik het buitengemeen aardige vogels. Vogels staan op een bepaalde manier, kijken op een bepaalde manier, houden hun nek op een bepaalde manier. Daar houd ik van. |
Linda Zeelig, sieraden
|
Ik hou van kralen, in alle soorten en maten. Ik werk graag met rocaille (borduur)kralen, halfedelstenen, schelpen, (nep)parels, Tsjechische kralen. Maar ook met knopen, opnaaistenen en alles wat je maar kan rijgen of vast kan naaien.
In mijn vrije werk gebruik ik kralen om mee te tekenen en schilderen. Ik ga wel uit van een idee of thema, maar reageer op wat er gebeurt, waardoor ik nooit helemaal vast zit aan een ontwerp. Ik laat me leiden door kleur, vorm en structuur. Kraal voor kraal wordt op textiel geborduurd en er worden verschillende weeftechnieken gebruikt. Hierdoor vertelt ieder sieraad een eigen verhaal. Tijdens deze buurtexpositie laat ik sieraden in verschillende weeftechnieken zien en het collier “See Flora Play”. Bij het maken van dit collier heb ik me laten inspireren door de lente en tuinen. Hiermee heb ik een derde prijs in een ontwerpwedstrijd gewonnen! |
Linda Zeelig, sieraden
|
Mali is een land in Afrika en toevallig ook mijn naam. Ik ben opgegroeid in een derde generatie Surinaams-Javaanse familie. Vanaf een jonge leeftijd was ik visueel ingesteld waardoor ik een grote voorliefde voor films, strips en animatie ontwikkelde. Ik zag ook al snel het verschil in tekenstijlen tussen landen en was daardoor vroeg bezig met animatie en strips uit Japan, Korea en China. Inspiratie uit Azië is dan ook voor mij zo gewoon geworden en daardoor vaak terug te zien in mijn werk.
Tegenwoordig ben ik vooral een creatieveling op zoek naar mezelf en dat kan heel goed met kunst. |
Margreth Hoek, fotografie | Een bloem die uitrust en steun vindt bij een andere bloem of op een steel. Blaadjes die elkaar strelen of geborgenheid bieden. Winter 2021 fotografeerde ik in mijn huiskamer nabijheid in verwelkende boeketten. Nabijheid die ten zeerste werd gemist in een door lockdown verwelkend leven.
Mijn fotografie is geworteld in een verlangen naar geborgenheid, schoonheid en verbinding. Door de textuur, kleuren, lichtval en een spel met scherpte/diepte hebben mijn foto’s een betoverende sfeer. Eigenheid, levenskracht en kwetsbaarheid zijn belangrijke thema’s in mijn werk. Met mijn foto’s wil ik verwondering brengen. De serie Verwelken in nabijheid bestaat uit negen foto’s. Zij hebben vrijheid en ruimte nodig en zijn daarom op handgeschept katoenen papier geplakt. De textuur van dit materiaal versterkt de kwetsbaarheid en de kracht van de beelden. Het eindresultaat kan op een tafelezel worden gezet of met een kleine papierklem aan de muur worden gehangen. |
Martin Zwart, tekeningen | Samen met mijn vrouw Jenna ben ik eigenaar van Aladdin’s Notenbar in de Jan Evertsenstraat. Al heel lang maak ik striptekeningen, maar ik wilde graag wat anders: schilderen. Toen ben ik een cursus gaan doen bij Annet Kaat. In zo’n 10 lessen kwamen allerlei technieken langs.
Pastelverf en pastelkrijt vind ik het leukst. Met pastelkrijt kun je lekker door elkaar en over elkaar werken. Dan krijg je nieuwe kleuren. Daar kan ik mijn creativiteit en fantasie in kwijt. Ik kan me daar heerlijk bij ontspannen na het drukke werk. In de toekomst zou ik graag schilderen op doek wat meer onder de knie krijgen en betere aquarellen maken. Ik vind het leuk om mee te doen aan de buurtexpo. Ik wil graag laten zien wat ik al kan. Maar ook wel een beetje eng omdat ik nog zo’n beginner ben. |
Rens benerink, cartoons
|
Rens Benerink was jarenlang een gevierd artdirector, die in de internationale muziekindustrie veel succes kende met zijn lp-hoezen die hij, voornamelijk samen met Govert de Roos, creëerde. Zo werkte hij aan bekende hoezen van onder andere de Dolly Dots, George Benson, Herman Brood en Jan Akkerman. Ook als animator maakte Benerink internationaal naam bij Toonder Studio’s en de film Asterix & Cleopatra. Zelf bedacht hij in de jaren ’80 de serie Starstreet, dat hij zelf produceerde en wereldwijd verkocht.
Sinds enkele jaren is Benerink succesvol als kunstschilder met een eigen pop-art signatuur met vooral een grote afzetmarkt in de VS. Waarom doet deze internationale professional mee aan de buurtexpositie? ‘Ik exposeer bij de buurtexpo omdat ik het een geweldig initiatief vind en omdat er in deze buurt op dit gebied al zo weinig gebeurt.’
|
Sjoerd Dijkstra, spannende vrouwen
|
Pseudoniem : Birdo |
Soxna Fall, oesterschelp sieraden
|
Diverse en verschillende soorten en maten afval- en restmateriaal fascineren me mateloos. Structuur en vorm van de schijnbaar waardeloze, afgedankte materialen zelf inspireren mij tot het maken van mijn vrije werk. Het diverse materiaal daagt me uit verschillende technieken te (leren) gebruiken.
Zoals het materiaal deel uit maakt van een kringloop, zo heeft ook mijn werk zijn kringloop: ONTSTAAN – BESTAAN – VERGAAN www.soxnafall.nl |
Vera van Ditten, sieraden
|
Ik maak sieraden en decoraties van echte bloemen en hars, terwijl mijn man ontwerpen maakt en de administratie doet van onze kleine webshop Organic Design: https://www.OrganicDesign.NL Ons huis annex studio staat in de Baarsjes. Daarom heb ik dit jaar ontwerpen gemaakt van de planten en bloemen in De Baarsjes: de natuur onder onze neus! Alle sieraden zijn gemaakt van echte planten, bloemen, zaden, bonen, allemaal organische bronnen. Ik heb ze eerst gedroogd, de kleuren aangezet met inkt en patina en daarna bedekt met verschillende lagen kristalheldere epoxyhars. De natuur is mijn inspiratiebron. Werken met hars is een langdurig proces, dus ik heb de tijd om te genieten van haar schoonheid. Ook geloof ik dat het simpelweg maken van iets, wat dan ook, met je handen belangrijk is in deze wereld van massaproductie. We kunnen de schoonheid op veel plaatsen om ons heen vinden, in het park, op straat of thuis. Het is gewoon een kwestie van de wil om haar te vangen en te bewaren. Dat is wat ik wil uitdragen met mijn werk. Tegenwoordig geef ik ook workshops, voor iedereen die nieuwsgierig is en zelf aan de slag wil gaan. |
Willem Ibo, Schilderijen
|
Ik maak kunst sinds 1990. Ik volgde toen een cursus ‘intuïtief’ schilderen omdat ik het gevoel had ‘dat er meer in mij zat’. Tot en met de derde les gebeurde er weinig, maar in de vierde les kwam er bij mij iets onbekends naar boven en ik schilderde ik een spetterend beeld waarvan ik zelf stomverbaasd was. De kunstenaar in mij is dus op die dag geboren.
Ik maak werk wat ik zelf leuk vind om te maken. Als anderen het ook leuk of mooi vinden is dat meegenomen. Soms verkoop ik wat (een stuk of 7), het meeste geef ik weg aan iemand die het mooi vindt (een stuk of 25). Het mooie aan kunst maken is het Scheppen. Ik begin met een leeg doek en verf en als ik daar mee aan de slag ga ontstaat er iets wat er daarvoor niet was. Een wonderbaarlijke gebeurtenis! Mijn stijl is dat ik geen stijl heb of dat ik heel veel stijlen heb. Een paar maanden geleden kreeg ik een heldere droom waarin mij werd uitgelegd hoe ik anders kan gaan schilderen. Het werk met de titel “Nieuw abstract” is daar een voorbeeld van. De andere werken zijn gezichten die onbedoeld tijdens het (nog steeds) intuïtief schilderen tevoorschijn kwamen. |
Willij Sneelooper, sieraden
|
Ik ben oorspronkelijk ontwerper en heb jarenlang met vrienden een horecabedrijf gehad. Nu ben ik gepensioneerd.
Wat ik laat zien in de buurtexpo zijn kralenkettingen. Die maak ik sinds ik in coronatijd bij het opruimen van een huis een enorme mand met Afrikaanse glaskralen vond. Ze kwamen op mijn pad. Ik heb ze schoongemaakt en gesorteerd. Ze zijn prachtig gekleurd in verschillende groottes. Toen ik ze vond, had ik veel tijd door de corona en wilde ik er wat mee doen. Als de kralen op zijn, dan is het project klaar en hoop ik dat de coronabeperkingen veel minder zijn zodat ik wat meer buiten de deur kan doen. Het is simpel rijgwerk. De kralen zelf zijn af. Ze spreken voor zich. Welke en wat hoort bij elkaar? Ik vind het zoeken naar mooie kleurencombinaties leuk. En het zoeken naar bijpassende slotjes en rijggaren. Het uitzoeken inspireert. Mensen die ze zien vinden ze mooi, willen er graag een hebben. |
Yve de Bois, schilderijen
|
Elke periode in de geschiedenis heeft een eigen beeldtaal. Daarmee is communicatie mogelijk die precies dan en daar past. Als zo’n beeldtaal ontstaat moet je soms even met de ogen knipperen om te begrijpen wat er bedoeld wordt, maar dan opeens herken je het. En dan raak je gefascineerd door wat de kunstenaar in deze nieuwe beeldtaal weet te zeggen over datgene wat ons diep beweegt.
Dit schreef Ojas Th. de Ronde naar aanleiding van de expositie van Yve Dubois in de Thomaskerk in Amsterdam. Met je ogen knipperen moet je misschien ook doen bij haar werk in de buurtexpo. Op het eerste gezicht zijn ze figuratief maar als je goed kijkt komt een abstracte laag tevoorschijn die de werkelijke betekenis van het schilderij uitdrukt. Yve Dubois: ‘Ik doe mee met de buurtexpo omdat ik in deze buurt woon en van deze buurt houd. Fijn dat er zo’n galerie als MLB bestaat in onze buurt.’ |