image

De Onafhankelijken op locatie: Els Fleer, Els Elysee Stroetinga, Hannemieke Stamperius, Marlies Rekers, Rob van Tour

Image: dit ene woord verbindt deze vijf kunstenaars van kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken die in al hun diversiteit meer gemeen hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Fleer en Van Tour beginnen bij de natuur; Stamperius en Rekers verbeelden iets dat niet naar een uiterlijke werkelijkheid verwijst; Stroetinga en Fleer kenmerken zich door hun intensieve kleurgebruik; Van Tour en Stamperius creëren vormen die iets fysieks suggereren; voor Fleer en Rekers is de lijn van groot belang; en Stroetinga en Stamperius gebruiken in hun werk een zekere metaforiek.

Els Fleer (www.elsfleer.com  /fleerels@xs4all.nl) exposeerde o.a in Parijs, Zaragossa, Kopenhagen en Brussel – maar recentelijk is het vooral IJsland dat haar, sinds ze daar ‘artist in residence’ was, fascineert en blijft fascineren. Wat Fleer hier laat zien is bovendien vrijwel monochroom: lava, vuur en ijs in abstracte schilderijen, die in hun explosieve kwaliteit een echo vormen van het jongste land op onze planeet, met een bodem die steeds zichtbaar in beweging is waar o.m. zwavel uit opborrelt, en waar gletsjers zich tonen in wit en alle blauwen van de wereld – maar Fleer schildert geen landschap maar drukt het als het ware uit als een steeds opnieuw puur begin. Voor haar is Image: oerbeeld.

Marlies Rekers (www.marliesrekers.nl / l.rekers@hetnet.nl) past haar werk aan aan de afmetingen van haar atelier: haar werk is gaandeweg kleiner geworden, en wellicht daardoor zelfs nog intensiever. Rekers laat zich vooral inspireren door o.a. Hendrik Werkman, en haar werk heeft dan ook iets grafisch in de geometrische vormen die zoeken naar een steeds verschillend maar altijd gevonden evenwicht. Ze nummert haar werken, die alle ‘compositie’ heten, en in haar geval is er geen betere naamgeving denkbaar. Haar precieze en vaak gedurfde kleurgebruik draagt bij aan het driedimensionale effect van deze abstracte composities. Als een connotatie van Image op haar werk van toepassing is, is dat: verbeelding.

Rekers bezocht zowel de Rietveld als de Rijksacademie, en dit zal rond haar vijftigste groepsexpositie zijn.

Hannemieke Stamperius (www.stamperius.com / info@stamperius.com) is schrijver, schilder en pijncoach. Hier laat ze enkele van haar pijnabstracten zien. Fysieke pijn is de enige zintuiglijke ervaring die we niet kunnen delen: als ik zeg dat ik pijn heb moet jij me op mijn woord geloven. We kunnen delen wat we ruiken, proeven, zien – maar in pijn staan we alleen.

In het werk van Stamperius zijn pijn en kleur met elkaar verbonden – en ook al kunnen we pijn zelf niet delen: waar pijn zichtbaar gemaakt wordt kunnen we misschien iets herkennen uit de eigen ervaring, zowel met korte (tijdelijke) als met lange (chronische) pijn – en delen wat we zien: weerloosheid, plotseling overvallen worden, transformatie, acceptatie. Image  is hier: abstractie.

Stamperius werkt met veel water, en met media die daarin tot hun recht komen: aquarel, inkt, gouache.

Elsje Elysée Stroetinga (www.elsjeelysee.exto.nl / elyseestroetinga@gmail.com)  maakt haar verf eigenhandig, en slaagt er in om die ei-tempera met natuurlijke pigmenten zo intens en diep van kleur te maken, dat je je er helemaal in kunt verliezen. Kleur is steeds haar onderwerp, en op haar gelaagde (meest) monochromen is bijna altijd een elementair getekend huis te zien: Image  is hier afbeelding. Zelf heeft ze vele inspirerende behuizingen gekend: ze woont en werkt (met Van Tour) al twintig jaar in kunstenaarsdorp Ruigoord en in de Cantal in Frankrijk; ze werkte tien jaar in Parijs, waar ze het vak leerde en o.m. exposeerde in het Grand Palais; en tot 1990 had ze bovendien haar eigen galerie (Forum) in Amsterdam.

Rob van Tour (www.robvantour.exto.nl / vantourrob@gmail.com) . Er is geen rijkere inspiratiebron dan de natuur, en Rob van Tour benut  haar mogelijkheden ten volle: de natuur levert het materiaal van zijn houten beeldhouwwerken (Zelfportret), is voorbeeld van en voor heel precieze zwart-witte afbeeldingen van bladeren en gebladerte in Oost-Indische inkt, en is onderwerp van kleurrijke half-abstrakte schilderijen van bomen in pastel en airbrush. Zijn werk is subtiel en precies, en de natuurlijke cyclus van geboorte tot en met dood is altijd impliciet.  Image is voor hem: voorbeeld.

Van Tour werkte geruime tijd in het kunstbeleid voor hij voltijd kunstenaar werd. Zijn werk is te vinden van Frankrijk tot in Mongolië – en hier, rondom de expositie: Van Tour heeft de alomtegenwoordige affiche voor Image gemaakt.

MLB Kijkzondag op zondag … april van 11.00 tot 12.00 uur

Meld je aan. Super start van je zondag!Kijken naar kunst was nog nooit zo leuk! We bekijken 2 werken. Wil jij ervaren hoe verfrissend het is om op een andere manier te leren kijken? Wil jij ervaren hoe inspirerend het is om eens écht de tijd te nemen om te kijken naar een kunstwerk? Wil jij ervaren wat het met je doet als elke individuele inbreng evenveel waard is in een gesprek? En wil je ervaren wat kunst daaraan kan bijdragen? Deelname kosten € 3 pp. Meld je aan voor de KIJKzondag op ml.boel@planet.nl.

Voor meer informatie: mlbgalerie.nl, facebook.com/MLBgalerie,