TEKENEN IN DE MARGE

Peter Lem (1922-2010), tekenwerk
Monument voor een Amsterdamse tekenaar

De maand november brengt een wel heel bijzondere expositie naar de MLB Galerie. Uit de nalatenschap van tekenaar, Peter Lem (1922-2010) worden meer dan 100 niet eerder geëxposeerde tekeningen getoond en ter verkoop aangeboden. Een boeiende terugblik in de tijd én originele cadeaus voor de decembermaand!

Peter Lem wordt in 1922 geboren in de Amsterdamse wijk De Pijp, waar zijn vader een firma in schrijfmachines heeft. Al jong blijkt hij talent voor tekenen te hebben en gaat hij naar het tekenatelier van de Sint Jozef Gezellen Vereniging. Ook krijgt hij tekenles van de kunstenaar Toon Noyons. Hij is leerling op het etalageatelier van V&D en op het atelier van Joop Geesink. In 1941 begint hij bij de Marten Toonder-studio als tekenaar van tekenfilmachtergronden.

In 1947 gaat Lem bij het destijds toonaangevende reclamebureau Van Alfen werken. Voor dit bureau van Philip van Alfen werken veel kunstenaars/illustrators, zoals Cor Hund, Herbert Fiedler, Frans Hazeveld en Ben Mohr. In 1955 wint hij een Europese affichewedstrijd en in de jaren ’60 wint hij prijzen bij twee door de Bijenkorf uitgeschreven wedstrijden voor toegepaste illustratie.

Naast dit commerciële werk heeft Peter Lem een klein maar heel persoonlijk en oorspronkelijk oeuvre getekend en geschilderd. In dit vrije werk zijn nauwelijks invloeden van zijn reclamewerk terug te vinden. Hij was een liefhebber van “tekenen in de marge”. Echt óveral heeft hij op getekend, in de marge van puzzelboekjes en brieven, op adreswikkels en allerlei verpakkingsmateriaal.

Tot begin jaren ‘90 bestaat zijn vrije werk, met uitzondering van een serie tekeningen van knotwilgen en een serie (zelf)portretten, voornamelijk uit collages en abstracte vormen. De invloed van zijn bezoeken aan Europese steden wordt steeds duidelijker. Architectuur en de stad worden hoofdthema in zijn werk. Een hoogtepunt in zijn oeuvre is de serie ‘STAD’, bestaande uit 8 acrylschilderijen die hij maakte na zijn 80ste. Zijn werk is naarmate hij ouder werd steeds sterker geworden en hij bleef, tot zijn overlijden op 87-jarige leeftijd, een vaste hand van tekenen houden.

Werken en voorstudies uit deze series zullen tijdens deze expositie te zien te koop zijn.

Opening zondag 5 november van 15.00 tot 17.00 uur
De expositie zal worden geopend door Louky Lem en muzikaal worden opgeluisterd door Yvettaparis met Franse chansons.

Kijkzondag bij MLB Galerie op 17 november om 11.00 uur
Een verkwikkende start van je zondag.

Maak kennis met VTS (Visual Thinking Strategies) en met het werk van de kunstenaar Peter Lem.
VTS is een methode waarbij in groepsverband, binnen een vaste structuur, naar kunst  wordt gekeken onder leiding van een gespreksleider, Edith de Jager. Kunst kijken met VTS vereist geen achtergrondkennis, is toegankelijk en heel leuk om te doen.

Wil je mee doen? Reserveer je plek bij ml.boel@planet.nl
Er is plaats voor 8 deelnemers. Vol is vol. De toegang is een vrijwillige bijdrage. Aanvang 11.00 uur. Je koffie en thee staan voor je klaar.

Voor meer informatie: www.mlbgalerie.nl, www.facebook.com/MLBgalerie,