Anja Kuiper | Ik werk graag met gebruikte en 2de hands materialen. Mijn Kerstkaarten zijn gemaakt van oude kerst- en nieuwjaarskaarten en soms ook 2de hands gekleurd stevig papier. Ik ga bij het maken van de kaarten uit van compositie en kleur en welke kaarten en papier ik heb. Het is zo heerlijk om een soort ‘’kunstwerkje’’ te maken dat voor mijn gevoel helemaal klopt. Oproep: als je nog oude kerst- en nieuwjaarskaarten hebt liggen of andere soorten kaarten, laat het mij weten, dan kom ik ze op de fiets ophalen (0681033178). Oproep: als je van je eigen oude kaarten nieuwe kerst- of nieuwjaarskaarten of ander soort kaarten wilt laten maken, dan kan dat ook. Plaats dit verzoek dan via de MLB Galerie. |
Anneke Pleiter | Na mijn afstuderen aan de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming ben ik in het theater terechtgekomen. Eerst maakte ik kostuums, later ook decors. Het werk voor theaterproducties en het eigen werk stimuleerden elkaar. Bewerkte, beschilderde stoffen, gebruikt in theaterkostuums, verwerkte ik opnieuw in collages van landschappen. Textiel is nog steeds mijn favoriete materiaal, en wat ik verder zoal tegenkom, bladeren bijvoorbeeld of stenen.Voor de KerstPopuP heb ik boomstamprints gebruikt, die ik al eerder gemaakt heb met Anneke van ’t Hoog. |
Atelier Atelien | Ik maak mijn eigen zilveren sieradencollecties in een geometrische stijl. Duurzaamheid is erg belangrijk voor mij en ik probeer daarom zo circulair mogelijk te werken. In gebruik voornamelijk gerecycled zilver en goud. Er wordt namelijk zoveel materiaal teruggewonnen (Urban Mined) uit de industrie en afgedankte sieraden, dat ontginning van de aarde eigenlijk niet meer nodig is. Daarnaast gebruik ik in mijn collecties ook graag upcycled materialen zoals oude knopen en leer.Speciaal voor deze winter heb ik feestelijke lichtjesoorbellen en colliers met een lichthanger ontworpen, gemaakt van verzilverd koperdraad met zilveren oorhaakjes. |
Berber Oostenbrug | In de KerstPoPuP verkoop ik kimono’s die ik heb meegebracht uit Japan. De kimono’s zijn bijna allemaal van zijde, sommige van katoen of een mix. Zelf draag ik het liefste een zijden kimono. De katoenen zijn heerlijk in de zomer en gemakkelijk als ochtendjas. De kimono’s koop ik op Japanse vlooienmarkten of in tweedehandswinkels en hier thuis gebruik ik ze als motief in foto’s en schilderijen. En omdat het leuk is om af en toe nieuwe te kopen, mogen er ook wel eens een paar weg. Daar is de KerstPoPuP erg leuk voor, want wat is er fijner dan in een luxe kimono aan het Kerstontbijt te verschijnen? Kimono zijn ook prachtig aan de muur. Bij mij thuis wissel ik de kimono aan de muur zo veel mogelijk, voor een andere kleur of seizoen. |
Clementine Jesterhoudt | Mijn inspiratie haal ik uit natuur en literatuur. Ik ben van origine een hoedenmaakster voor o.a. het theater/opera. In januari 2016 werd ik uitgenodigd om mee te doen met een papiershow in het Honig Breethuis (papiermuseum) in Zaandijk. Voorwaarde was wel dat ik een eigen creatie van papier mee moest nemen. Met mijn theaterhoedenverleden was dat niet zo moeilijk en heb voor die gelegenheid maar gelijk drie verschillende hoeden gemaakt en geshowd.
Het werken met papier beviel zo goed dat ik tot nu toe nog talrijke andere hoofddeksels heb vervaardigd, soms met bijpassende kragen, halssieraden, rokken, sieraden enz.; aanvankelijk uitgevoerd in zwart/wit, later ook in kleur. Dit papierwerk is zonder thema maar puur fantasie. En aan fantasie heb ik voorlopig nog geen gebrek. |
Eveline Bartens | Het allerleukst vind ik het om te experimenteren met textiel, papier, verf, plastic en al het andere dat voorhanden is. Verschillende materialen in één werkstuk: mixed media. Gelukkig heb ik een stoere naaimachine die er niet voor terugdeinst om stukken blik, leer of plastic te stikken. Geregeld vind ik bij de kringloop grappige materialen of ik krijg restanten bijzondere stof of kralen van vrienden die inmiddels weten dat alles gebruikt wordt. Als ik leren bankstellen bij het grofvuil zie staan, dan haal ik het Stanleymes uit mijn tas en snij de goede stukken er af.
Het maken van Fabric Paper is de meest recente techniek waarmee ik experimenteer. Stukken stof en papier op stof plakken en aflakken met matte lak. Het eindproduct lijkt soms op leer. Hierna ga ik er met de naaimachine overheen om te versieren met pailletten en borduurgaren. Geweldig om kaarten mee te maken of mappen of… Kijk zelf maar eens! |
Fieteke Leenes | Nadat ik al diverse disciplines had beoefend, zoals textiele werkvormen, tekenen, schilderen en boetseren, ontdekte ik de kunst van het edelsmeden. Maar eigenlijk ben ik een on-edelsmid, omdat ik het liefst werk met wat hardere metalen zoals alpaca, messing en koper. Ik werk ook wel in zilver als iemand daar de voorkeur aan geeft. Vormen uit de natuur inspireren mij het meest. Behalve metalen verwerk ik edelstenen en perspex in mijn sieraden. Ook jeansstof vind je erin terug. |
Hanneke Bakker | Omdat ook ik de afgelopen maanden voornamelijk thuis ben geweest, heb ik veel tijd besteed aan knutselen. Deze keer heb ik weer oorbelletjes gemaakt, in de vorm van bijen. Daarbij heb ik me laten inspireren door de kralen die ik op een rommelmarkt had gevonden. Om in de kerstsfeer te blijven heb ik ook weer kaarsen gerold van bijenwas. Ze geuren heerlijk tijdens het branden. Helemaal nieuw dit jaar zijn de engeltjes van Texelse schapenwol. Het patroon van het vleugeljurkje is uit 1870, de kraaltjes heb ik er zelf bij bedacht. Nog wat touw, kralen en wol erbij en het is Kerst! En tenslotte zijn er nu ook weer een aantal gebreide sjaals die al bekend zijn van de buurtexpo. |
Ines de Booij | In de KerstPoPuP toon ik mijn toegepaste werk, zoals bekers en vaasjes.
Daarnaast maak ik ‘vrij’ werk, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar porseleinklei. Daarmee maak ik kleine objecten waarin kleur en decoratie een belangrijke rol spelen. |
Janine Vos de Mooij | In 1987 ben ik afgestudeerd als illustrator aan de AKI te Enschede. Via het boekbinden ben ik bij ‘dozen maken’ terecht gekomen. Dat doe ik inmiddels al meer dan 20 jaar.
Voor de reisboekjes recycle ik landkaarten en schoolschriftjes. Deze journals kun je ook bestellen met een specifieke kaart van jouw keuze. Mijn sieraden-reis-doosjes zijn geïnspireerd op de Japanse “inro”: gelede opbergdoosjes die met een koord aan de ceintuur van een kimono werden gehangen. Kimono’s hebben geen zakken en de inro werd gebruikt om bijvoorbeeld medicijnen, kruiden of lakstempels in mee te nemen. Voor de doosjes in de kerstsale heb ik me daarnaast laten inspireren door de handgemaakte kralen van Lidia Tatò en deze als sluiting gebruikt. |
Jildou Oostenbrug | Vier jaar geleden heb ik klei ontdekt en ik ben er sindsdien verslaafd aan. Ik noem het mijn volledig uit de hand gelopen hobby. Klei en glazuur bieden een creatieve ontdekkingsreis die nooit een einde kent. Er is altijd iets nieuws te ontdekken en te leren. Goed kunnen draaien vereist opperste concentratie en echt in het ‘nu’ zijn. Glazuur zit vol verassingen en is een trip in experimenteren, mislukken en doorgaan.
Het vakmanschap ervaar is als een echte uitdaging. Ik maak nu keramiek vol ZIN in het leven. Puur voor mijn plezier. Handgemaakt moois voor op tafel. Liefst ronde vormen, duurzaam, technisch perfect, mooi om naar te kijken en fijn om aan te raken. |
Lenny Moeskops | Ik ben altijd in beweging en op zoek naar nieuwe uitdagingen. Sinds acht jaar ben ik actief in de fotografie en heb ik diverse bijzondere fotoboeken gemaakt. Een van mijn laatste projecten was een kookboek, getiteld: “Wat eten de buren?”, een heel kleurrijk fotoboek met wereldrecepten van kook-gekke enthousiastelingen uit allerlei landen. Na dit avontuur kwam ik via een champagne importeur aan een doos vol champagnekurken. Deze kurken brachten mij naar Portugal naar de plantages. De plantages heb ik gefotografeerd en inspireerde mij voor het ontwerpen en maken van sieraden, kleding, hoeden. Alles van kurk! Met als uiteindelijk doel om alles te fotograferen en de serie te exposeren! |
Manola Sint Jago | Dit jaar doe ik voor het eerst mee met de KerstPopuP en dat vind ik heel leuk. Mijn kunstwerkjes zijn voornamelijk gemaakt van hout met hier en daar wat verdwaalde geluksstenen. Ik verwerk van alles en nog wat in en op mijn kunstwerken zoals acrylverf, nagellak, vetkrijt en Oost-Indische inkt. En wat betreft de geluksstenen, die kunnen niet wachten om hun geluk door te geven, heb ik me laten vertellen.
Eigenlijk ben ik van de zomer al begonnen met dit kerstproject, omdat ik heel lang bezig ben met een werkje vanwege mijn visuele beperking. Dus heb ik maar wat kerstmuziek opgezet om mezelf te inspireren. Ik hoop dat mijn houten kerstkaarten, kerstballen en geluksstenen kunnen bijdragen aan een mooie en kunstzinnige kerst voor ons allemaal. |
Marianne Bloos | Ieder jaar krijgt mijn creativiteit een boost door aan de KerstPopuP mee te doen. Nieuwe cadeautjes bedenken is een plezierige uitdaging. Het maakt de donkere dagen lichter: het vooruitzicht van zoveel schoonheid en positieve energie straks in de galerie! Ik houd van dingen maken, vooral van recyclen. Dit jaar mini kerstlichtrokjes, gekleurde sterlichtjes, plantenstekjes en kruidenoli/azijn. |
Noor Bos | Ik heb deze keer weer engeltjes gemaakt – succesnummer van twee jaar geleden – en allerlei andere kerstversiering. Ik werk vooral met gevonden, gekregen en afgeschreven materialen. Veel eierdozen bijvoorbeeld, maar ook lapjes die ik al meer dan dertig jaar met mij meesleep. Als ik dan al die bakjes en dozen met verzameld materiaal heb neergezet in mijn keuken/atelier komt de inspiratie vanzelf en ontstaat het ene na het andere ‘wondertje’. Ik sta soms versteld van wat er uit mijn handen en mijn brein ontstaat.Ik maak deze dingetjes speciaal voor de KerstPopuP en met heel veel plezier. |
Roos Bruun | Ik ben woonachtig in Bussum, maar geboren en getogen in Amsterdam-West. Voor de KerstPopuP heb ik muizenwiegjes gemaakt voor in de kerstboom. Ze zijn gemaakt van stof, wol, hazelnootjes en walnootdoppen. Ook maakte ik weer wollen engeltjes, wit gecombineerd met verschilde tinten roze.
Via de Vrije School, waar mijn drie dochters opzitten, ben ik in aanraking gekomen met wol en natuurlijke materialen. De zuiverheid van deze materialen en de wijze waarop je ze bewerken kan, maakt dat ik er zo graag mee werk. |
Wytske Zuijdendorp | Mijn fascinatie voor alle mooie dingen die aangetast zijn door de tand des tijds heb ik verwerkt in een serie beelden geïnspireerd door klassieke beelden die normaal in een museum voor oudheden te zien zijn. Ik heb details van deze beelden geboetseerd en hiervan mallen gemaakt zodat ik deze vormen kan gieten. Het materiaal daarvoor fascineert mij eveneens al langere tijd: ZEEP.
Zeep heeft verschillende eigenschappen, maar één ervan is dat het materiaal niet eeuwig houdbaar is. Zeep is wel sterk, maar als men het gebruikt waarvoor het bedoeld is dan spoelen de vormen langzaamaan weg door het afvoerputje. Als wij onze handen regelmatig in onschuld wassen is het proces van de teloorgang van de beschaving zichtbaar totdat het geheel verdwenen is. De rode draad die door mijn werk loopt is eigenlijk altijd: Vergankelijkheid. |